Evenimente

În perioada 2 – 10 septembrie 2015, Departamentul pentru Relaţii Interetnice a organizat programul de educaţie non-formală multietnică „Tineri pentru diversitate şi dialog intercultural”, care a avut loc în Bulgaria şi Turcia (pe ruta Bucureşti – Ruse – Ivanovo – Sveştari – Madara – Varna – Edirne – Istanbul – Nesebar – Balcic – Kaliakra – Constanţa – Bucureşti).
Prin vizitarea ţărilor precum Bulgaria şi Turcia DRI şi-a propus să contribuie la identificarea elementelor care ne unesc sau ne diferenţiază ca indivizi sau membrii ai unor grupuri etnice, lingvistice şi religioase, elemente atât de necesare pentru ca tinerii să înţeleagă societatea multiculturală în care trăim.
Scopul programului educaţional implică integrarea principiilor dialogului şi cunoaşterii reciproce în toate domeniile, în special în istorie, tradiţii, religie, cultură şi comunicare, în speranţa de a corecta reprezentările culturale false şi stereotipurile şi de a ajuta generaţia tânără să se adapteze cerinţelor societăţii actuale.
Programul a fost organizat pentru elevii de liceu care au obţinut premiul I la faza naţională a olimpiadelor de limba şi literatura maternă din acest an. Elevii participanţi, aparţinând minorităţilor naţionale care beneficiază de unităţi de învăţământ cu predare în limba maternă la nivel liceal, reprezintă următoarele minorităţi naţionale: maghiară, romani, rusă, sârbă, slovacă, turcă, ucraineană şi polonă.
În Bulgaria, elevii olimpici au vizitat mănăstirile săpate în stâncă de la Ivanovo, complex aflat în patrimoniul UNESCO din 1979, unde au putut admira frescele din secolele al XIII-lea şi al XIV-lea, păstrate în 5 dintre biserici, exemple de artă medievală bulgărească. Mormântul tracic de la Sveştari, inclus în 1985 în lista de locuri din patrimoniul mondial a UNESCO, datând din secolul III î.e.n. şi care reflectă principiile structurale fundamentale ale clădirilor de cult tracice a fost inclus de asemenea pe lista obiectivelor vizitate în Bulgaria. Următoarele opriri au fost la Monumentul Călăreţului din Madara care datează din preajma anului 710 e.n. şi care este înscris în lista Patrimoniului mondial UNESCO din 1979, în Varna la Muzeul Naval care conţine exponate diverse, folosite de marina militară bulgară de-a lungul timpului, machete de corăbii, ancore, steaguri, uniforme, înscrisuri şi la Termele Romane – cele mai mari băi publice romane descoperite până acum în Bulgaria fiind construite în secolele II-III e.n. Elevii au vizitat oraşul vechi Nessebar, unul dintre cele mai vechi oraşe din Europa, construit pe vechile ruine ale aşezării trace Mesambria, Castelul „Tenha Juvah” reşedinţa reginei Maria a României, Grădina botanică din Balcic şi Cetatea medievală Kaliakra.
În Turcia, prima oprire a fost în Edirne la Muzeul de Arheologie şi Etnografie, deschis în 1971 şi care găzduieşte o expoziţie de piese vestimentare, costume tradiţionale, fosile şi o expoziţie numismatică. Au urmat Moscheea Selimiye – moschee otomană construită între anii 1569 şi 1575 de către arhitectul Mimar Sinan, la cerinţa sultanului Selim al II-lea şi Muzeul de Artă Islamică din Edirne care conţine manuscrise ale Coranului, mobilier de inspiraţie otomană, caligrafii şi medalii.
În Istanbul, cea mai mare concentrare urbană a Turciei şi singurul megalopolis din lume întins pe două continente, elevii olimpici au vizitat Palatul Topkapî, fostă reşedinţă a sultanilor otomani, fiind inclus în anul 1985 în Patrimoniul mondial UNESCO. Un alt obiectiv al excursiei l-a reprezentat Moscheea Albastră din Istanbul sau Moscheea Imperială a sultanului Ahmed – cea mai mare moschee din Istanbul şi moscheea naţională a Turciei, fiind unul dintre simbolurile acestei ţări.
A fost vizitată Hagia Sophia – lăcaşul cel mai impresionant şi venerabil al creştinismului ortodox şi al creştinismului în general, fosta catedrală a Patriarhiei de Constantinopol care a fost transformată mai apoi moschee iar astăzi este muzeu. Palatul Dolmabahçe – reşedinţa a şase sultani ultimii conducători ai Imperiului Otoman a fost de asemenea inclus pe lista obiectivelor vizitate.
Excursia elevilor olimpici în Turcia s-a încheiat cu o croazieră pe Bosfor, în care au putut admira atât malul european cât şi cel asiatic ale oraşului Istanbul.
Ca şi în anii precedenţi, Departamentul pentru Relaţii Interetnice a organizat acest program cu scop educativ şi recompensatoriu în vederea consolidării relaţiilor interetnice şi a comunicării interculturale.
Acest program educaţional al Departamentului pentru Relaţii Interetnice se încadrează într-o tradiţie veche de 16 ani în activitatea instituţiei, constituind pentru elevii olimpicii un prilej, şi totodată o experienţă de învăţare şi educare interculturală în spiritul respectului pentru diversitate etno-culturală, dialog şi cunoaştere reciprocă. DRI organizează anual acest program şi în vederea promovării utilizării limbilor minorităţilor naţionale.
Tema sub care s-a desfăşurat, programul „Tineri pentru diversitate si dialog intercultural” se încadrează în aria prioritară a dialogului multicultural al Alianţei Civilizaţiilor. Alianţa Civilizaţiilor este o iniţiativă lansată în cadrul ONU, la propunerea guvernelor Spaniei şi Turciei, la data de 14 iulie 2005, în scopul mobilizării acţiunii politice, la nivel global, pentru facilitarea dialogului şi promovarea înţelegerii şi reconcilierii între culturi şi religii. România este membru al Alianţei Civilizaţiilor începând cu anul 2007. Astfel, România a elaborat un plan naţional care îşi propune să se înscrie, să continue şi să se bazeze pe activităţile deja realizate în domeniul dialogului intercultural şi interreligios, căutând, în acelaşi timp, să pună accent pe mesajele şi acţiunile prioritare identificate de Alianţa Civilizaţiilor.

 IMG_2672IMG_2653 IMG_2710 IMG_2719 IMG_2751IMG_3521 IMG_2902 IMG_2912 IMG_3167 IMG_3206 IMG_3339